zondag 20 januari 2013

Tabu (2012)

Score:  4.5 / 10

Tabu was de grote winnaar van het Filmfestival van Gent in 2012. Een filmonderscheiding die tot één van de grootste in ons land behoort. En net daarom ben ik er nog steeds niet in geslaagd het te begrijpen. Vooreerst is de Portugese regisseur Miguel Gomes een volledig onbekende voor mij. Zonder veel reputatie toch zo goed scoren op de festivals, want ook op Berlinale viel hij in de prijzen, lijkt te suggereren dat deze film een pareltje moet zijn. Niets is minder waar.

Ten tweede is er de beeldverhouding. Het makkelijkst is dit uit te leggen aan de hand van een televisie. De oude vierkante schermen hadden een beeldverhouding van 4:3, de nieuwe breedbeeldschermen zijn standaard 16:9. Het eerste cijfer geeft het aantal eenheden in breedte weer, het tweede in hoogte. Dergelijke verhoudingen gelden ook voor de schermen in de cinema. Het equivalent van breedbeeld (16:9 dus) is in de zalen van een bioscoop vaak 1.85:1 of 2.35:1 (en kleine variaties hierop). Wanneer je een film in 4:3 bekijkt op een scherm dat normaliter 16:9 afspeelt, heb je aan beide kanten grote zwarte vlakken. In de zalen is dit niet anders. Tabu is hier een voorbeeld van. Met een beeldverhouding van 1.37:1 krijg je het effect van een vierkante projectie op een breedbeeldscherm. De bedoeling is ongetwijfeld om een retro-look te creëren. Allemaal goed en wel, maar de cinema’s van vandaag zijn de cinema’s van vroeger niet. De beoogde look mist daarom ook zijn doel en is bovendien uitermate storend.

Ten derde is er de verhaalstructuur. Opgedeeld in twee grote stukken, ‘Paradise Lost’ en ‘Paradise’, zorgt de film voor een weinig coherent geheel (nog los van de proloog en de epiloog). De overgang tussen beide delen gaat gepaard met opvallende stijl- en locatieveranderingen. In ‘Paradise Lost’ bevinden we ons in het huidige Lissabon en staat de relatie tussen de verzuurde oude dame Aurora, haar Kaapverdische dienstmeid Santa en hun buurvrouw Pilar centraal. De start van een degelijke dialoogfilm lijkt zich aan te bieden, maar jammer genoeg verzand het allemaal snel in een vervelende praatbarak. Nadien, in ‘Paradise’, maken we een flashback van vijftig jaar en zien we Aurora opgroeien in het koloniale Afrika. De dialogen vallen weg en een voice-over is de enige sprekende bron die we nog te horen krijgen. Dat beide delen enkel oppervlakkig met mekaar verbonden zijn, tenzij je jezelf verliest in overbodige speculatie, zorgt zoals gezegd voor een incoherente ervaring. Tot slot verdienen de filosofische proloog en epiloog een vermelding, hoewel ook deze weinig indruk nalaten.

De film fascineert niettemin ontegensprekelijk, maar is wat mij betreft veel te pretentieus en weet deze pretenties niet waar te maken. Ik hoef geen esthetische odes of filosofische lagen te zien in cinema. Wanneer deze niet bewegen of tot denken aanzetten, mag een film nog zo diep zijn als hij wil, mij krijg je er niet mee gewonnen. Wanneer je alle lovende kritieken leest over deze prent, zou je vermoeden dat Tabu nochtans voorziet in beroering of gedachtenprovocatie. Mij is het desondanks ontgaan… Dat er zo prat wordt gegaan op de diepzinnigheid van de inhoud, is voor mij dan ook een lofbetuiging die geen steek houdt.

Wanneer gerenommeerde filmfestivals dergelijke films bekronen, krijg ik er altijd een akelig gevoel bij. Om de overproductie aan popcornflicks te compenseren, lijkt het alsof het arthouse circuit zich steeds meer elitair gaat opstellen. Ik zag 12 van de 15 competitiefilms op het Filmfestival van Gent dit jaar. Tabu was voor mij de op-één-na minst interessante. Dit is een film die het louter moet hebben van zijn beelden, hoewel deze jammerlijk verloren gaan op groot scherm. Op uitzondering van doorwinterde cinefiele estheten na, raad ik deze film ten stelligste af. No, obrigado!

Een voorsmaakje:




























































































Trailer TABU

Geen opmerkingen:

Een reactie posten